Summa sidvisningar

torsdag 29 september 2011

Vin och fluga som dog


                                                           Ut från ingenstans
                                                           Ett ilsket surr, ett sista skri
                                                           En fluga flög där ljuset fanns
                                                           O kom och hjälp, allt är förbi
                                                           Död den ramla på bordet ner
                                                           Lik  Ikaros för nära solen kom
                                                           Flugan ej längre levde mer
                                                           Med svedda vingar på rygg liksom
                                                           En sista blick på dess baneman
                                                           Och evig frid den sedan fann

Dessförinnan var den ganska så irriterande vilket ni kan se på You Tube om ni klickar er fram till digimages3

Även vinet som jag bloggade om häromdagen höll på att dö. Efter att ha tillsatt 1:a sockerlösningen  skall normalt jäsningsprocessen sätta fart efter några timmar. Så skedde dock inte. Det regelbundna kluckandet i jäsröret uteblev.

                                                                                 
                                                                               
Det kan hända att jäsningsprocessen avstannar helt  och att man sedan inte får igång den igen. Då har allt arbete varit förgäves. Normalt brukar  jag vakna på natten när jag  hör ett ovanligt ljud i huset. Som kluck-kluck  varannan sekund. Nu vaknade jag istället för att detta ljud inte hördes! Tydligen hade jag spänt mig vid läggdags och ivrigt lyssnat efter detta livstecknet från mäsken i flaskan. Anden i flaskan om ni så vill. Eller rentav andan. Men allt var tyst och stilla och bedrövad somnade jag om.
På morgonen tittade åter till  vinet. Små bananflugor hade samlats kring jäsröret  där de tydligen fått vittring av frukt. Det var då jag upptäckte att gumiproppen över flaskhalsen inte satt åt stramt nog för att täta. Så fort jag hade rättat till detta, började bubblorna  att klättra igenom  vattenlåset i röret. Vinet  hade ”andats” hela tiden fast jag inte hört det när gasen smet förbi under gummiproppen. Nu kunde även jag andas ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar