Summa sidvisningar

tisdag 6 september 2011

Solrosor


Jag har länge velat ha en solros i trädgården. I koloniträdgårdsföreningar brukar man tävla om vem som kan odla den högsta och ståtligaste solrosen. Hemma i trädgården skulle jag dock nöja mig med en som kan titta över häcken  och titta på  alla som går förbi på gatan eller titta in genom fönstret. Men det har aldrig blivit av att köpa solrosfrön. Inte ens fågelfrön. När jag dock för en vecka sedan såg alla dessa solrosor på den nerlagda soptippen visste jag var jag kunde få tag på solrosfrön. Skriv in ordet solrosor  överst till vänster i denna blog  så går det att få upp tidigare inlägg.
Jag hämtade två  stora korgar som hade blommat färdigt och där fröna såg ut att mogna

Ute i periferin är kärnorna alltid störst  och mognar först. Avtar ju längre in mot mitten man kommer. Oftast hinner kärnorna  inte mogna  alls längst in

Kärnorna ligger tätt packade intill varandra men inte alldeles bredvid. De bildar faktiskt ett spiralmönster vilket dock inte  framgår tydligt av  dessa bilder.


Den här  närbilden  blev ganska dekorativ  förutom att man ser lite av spirallinjerna. Jag tror att alla korgblommiga växter har byggt upp detta mönster. Kanske rentav en inneboende kraft som när  Andromedagalaxen eller andra spiralnebulosor bildades för miljarder år sedan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar