Summa sidvisningar

måndag 19 september 2011

Kyrkhamnsdagen


Alldeles  i nordvästra utkanten av Stockholm finns en  Mälarvik som kallas kyrkviken.
En idyllisk plats som jag besökt  ofta och även visat bilder från i den här bloggen och tidigare i  Metrobloggen.

I ett TV-program benämdes detta område för  Stockholms tystaste  område en gång. Långt ifrån allfartsvägen  klättrar branta Mälarklippor upp mot  tallskogarna  där lugnet sällan störs av några  trafikljud eller annat buller. Här har jag även skymtat Tingeling en gång.

En smal  väg slingrar sig fram från  Lövstabadet  ( bussens ändhållplats) till Kyrkhamn där den tar slut. Längst ut där i ”ödemarken” håller några konstnärer till  i det här gamla huset.  En Eva som sysslar med glas och en annan Eva som håller på med lera.

Igår var det således kyrkhamnsdagen och då  bröts tystnaden när folk kom från när och fjärran.  Själv cyklade jag genom skogen från en angränsande kommun. Jag hade bara hört talas om ”Kyrkhamnsdagen” men hade ingen  föreställning om  vad som  skulle  vänta mig. Så fort jag kom ut ur  skogen  går vägen en bit genom ett koloniträdgårdsområde. Det blev första anhalten. Här  presenterade odlarna  sina pumpor som  dom fått fram i år.

Dessa  halloween-pumpor såldes för  100:-/st . Undrar om dom håller sig till  31. oktober. Men ville man inte köpa några pumpor gick det bra att  dricka kaffe  och äta nybakade våfflor. I sluatet av  odlingsområdet  fanns en golfbana där man  fick träna på  klubbhantering.

Utmed vägen  sålde man prylar och på andra sidan fanns en  tåghållplats.








Inget vanligt  ånglok utan det fanns två  minitåg som skulle köra besökarna genom området. Här några resenärer som håller på att studera tågtidtabellen.

Jag tog dock inte tåget utan  cyklade vidare från plats till plats. Fick höra att det tidigare varit så  många som 10.000 beökare något år. När jag kom hem efter flera timmar hade jag cirka 60 bilder i min lilla digitalkamera. Så räkna med några fler inlägg  framöver från denna begivenhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar