Summa sidvisningar

tisdag 13 september 2011

Fina zwampen


Helgen bjöd på perfekt svampplockarväder. Det hade klarnat upp efter allt regnande och  det var bara att  bege sig  ut i skogen. Fick ena barnbarnet med mig så att  svampkunskaperna från förra året kunde återupplivas.  Det han med bestämdhet kunde identifiera var denna röda svamp

Eftersom jag  bara känner till ett dussin ätbara svampar  som jag plockar, blev det många som  fick stå kvar. ”Bara skräpsvamp” eller ”inget att ha” blev  ofta mina svar på den vetgirige ungens frågor. De var dock vackra att titta på.


Men även många  ätliga svampar åkte inte ner i korgen när dom visade sig vara maskätna eller vuxit sig alltför stora. Så t.ex. denna björksopp


Vi hittade även en svamp som inte såg ut som en svamp. Den liknade ett haröra  som den även  faktiskt  heter.

Haröra 1+4

Lyckan blev dock total när vi hittade några fina ställen med dom första trattkantarellerna. Det är då man ska ha en skarpsynt 6-åring med sig. ”Men morfar, du står ju på dom!” Då hade jag lättare att upptäcka stolt fjällskivling, karljohan och andra soppar på håll.
Det blev dock inte bara de första trattkantarellerna för året utan även det första fästingbettet. Så här års brukade jag alltid  ha  fått tiotals fästingar  på mig efter alla promenader  i markerna. Vet inte varför jag fick bara en på mig och här  så här sent på året när dom hela tiden sagt att det fanns många i år  och att många  insjuknat i borrelia. Mitt i natten fick jag gå upp, tända ljuset, ta fram en kraftig lupp för att se den lilla pricken som kliade på huden och  sedan nypa bort elakingen med en  spetsig pincett  som på läkarspråk heter Feilchenfeld.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar