Summa sidvisningar

tisdag 12 juli 2011

Anti-nedskräpning – ny lag

Nu har en ny lag trätt i kraft som skall förhindra nedskräpningen som man ser lite här och var. Jag har bloggat och visat bilder på detta tidigare i den egna kommunen. Idag hade jag dock ett ärende till grannkommunen. Trots att den ligger nära, har jag bara varit där en gång när jag besökte elektronikmässan där för länge sedan. Nu behövde jag en VVS-packning som inte gick att uppbringa i den egna kommunen  med ca 67000 invånare. Det finns således ett antal hushåll när man emellanåt behöver byta en kranpackning eller som i mitt fall till avloppet. Den tidigare Comfort-butiken var nerlagd för länge sedan och Bauhaus var inget alternativ.

 Detta dock  bara sagt som en parentes. Jag  kom således till grannkommunen, uträttade mitt ärende och  ville därefter titta närmare på omgivningen kring T-banestationen och Centrum. Någon avgiftsfri parkeringsplats fanns förståss inte utan jag fick ställa bilen  lite varstans för att  som hastigast ta några bilder. I centrum håll man på med storstädning

Stora, orientaliska mattor  hade dammsugits och hängts ut till vädring över cementräcket.
Denna stora städiver fanns dock inte på andra ställen. På den stora parkeringsplatsen fanns visserligen en container men skräpet låg bredvid.

Det mesta av skräpet härrörde nog från ett lager intill, men vilket tydligen gav ” legitimitet” för andra att köra dit mera skräp med  egna bilar eller t.o.m. kundvagnar.

Gubben på bilden hade just anlänt med  en skåpbil. Inte för att lämpa av mera skräp utan för att i stället  minska högen. Han hade just tagit hand om en lastpall och letade efter mera användbart. Återanvändning gillar jag.

En arkitektoniskt avvikande byggnad fick mig att stanna upp vid en nästan tom parkering. Den fanns utanför Mässan som denna kommun kunde ståta med. Även om det troligen inte pågick någon mässa  nu, borde det ändå förpliktiga att  hålla snyggt och rent omkring mässområdet och huvudentrén.

Trappan på byggnadens utsida  ledde upp till en takparkering. Där oppe såg det dock inte värst bättre ut. En uppbruten papperskorg med trasig soppåse som inte gjorde något större nytta. Nej, det var nog ingen förlust att jag inte besökt denna stadsdel oftare. Jag utnämner den  nu till Sveriges lortigaste kommun.
Men nya lagar och förordningar ger man sig oftast på den ”lille mannen”. Man kan numera  bli bötfälld på direkten om man ertappas att lämna en ölburk eller engångsgrill efter sig. Men hur går det för dom som  verkligen skräpar ner?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar