Summa sidvisningar

torsdag 21 juli 2011

Sommaräng

Translator now re-installed        Übersetzungsfunktion wieder installiert
See at bottom of blogg                          s. am Ende des Bloggs  oder im Google Meny
or click on translate in Google bar 
        
Av någon anledning hade  översättningsfunktionen i denna blogg försvunnit. Det tog mig flera dagar och åtskilliga timmars försök att återinstallera detta.Antingen genom att bläddra till slutet av sidan eller på översättningsfunktion i Google menyn (översätt webbsida)


Egentligen inte en riktig sommaräng. Det är odlad mark  med olika sädesslag  några år eller gräs och klöver andra år. Därför är artrikedomen ganska liten  i jämförelse med  slåtter- eller hagmarker. Den dominerande örten som fångade min uppmärksamhet här är den blommande vilda moroten. Vacker i sin mångfald  utmed stigen men inte speciellt iögonfallande som enskild  planta.


Blommorna verkade inte heller dra  till sig  många insekter eller så var jag ute vid fel tid på dagen. Hittade dock en  vårtbitare  längre bort vid ett dike. Den satt illa till så att bilden inte blev bra

När jag nästan var hemma, kröntes dock promenaden men ett riktigt bra motiv. I skuggan invid vår busshållplats satt två fjärilar. Båda med utbredda vingar. Jag koncentrerade mig på den som satt närmast och lyckades ta 2 bilder innan den flög iväg. Den drog med sig även den andra fjärilen  och  därefter försvann dom. Får kolla en annan gång igen. Vilket jag gjorde ett par da´r senare utan att få en skymt av dom.


Som lekman är det inte helt enkelt att artbestämma fjärilar. Vad jag kom fram till är  att fjärilen kan vara en luktgräsfjäril. Jag har kanske fel eftersom det finns många med liknande utseende. Hursomhelst är jag glad över bilden när jag bara fick två chanser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar