Summa sidvisningar

fredag 22 juli 2011

Frukter i en skål


Kaprifol är en av växterna som alltid är bland dom första att grönska, blomma, sätta frukter och vissna på hösten. Just nu har rankorna satt frukt

Ett eller fler oranga bär som ligger som små aprikoser i en bladskål.

När blomningen väl är avslutad  ägnar man rankorna inte längre någon större uppmärksamhet. Först när man kommer lite närmare upptäcker man dessa små ljusröda bär. Särskilt för barn kan de te sig  lockande, men kan göra rejält ont i magen om man stoppar i sig dom.

Med dessa bilder hade jag lite lekstuga i datan och efter en hel del experimenterande med GIMP fick jag till rundade hörn och lite skugga kring bilden. Effekten måste dock ökas för att komma till sin rätt. När jag ändå höll på hittade jag en gammal XML-fil som jag sparat när jag hade en väderstation på en tidigare hemsida. Den lyckades jag nu äntligen föra över hit. Väderuppgifterna är från den meteologiska stationen vid Bromma flygplats vilket är bara  cirka en mil hemifrån - således lokal  och aktuell väderinformation. Klicka på local weather.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar