Summa sidvisningar

måndag 11 juli 2011

Blommor och blader

Tyvärr är blomningstiden  för många blommor relativt kort. Speciellt när det är så här varmt som vi har haft det den senaste tiden. Dom som brukar dock hålla sig lite längre är klängrosorna.

Detta är grannens klängros från andra sidan staketet. Undrar om inte vi har större glädje av dom. Våran rosstock, som  snart är 30 år gammal,mådde inte så bra efter vintern och  håller på att bygga upp nya skott igen. Då kan det vara bra om grannen står för rosprakten.
Liksom stockros blommar även lejongapen ganska länge. Båda  har knoppar utmed stängeln som  slår ut alltefter. Stockrosorna i trädgården visade jag för 10 da´r se´n i ett inlägg och dom blommar nu ännu rikligare när ytterligare knoppar slagit  ut.
Så är det även med lejongapen som blommar i alla möjliga färger. Samtliga är självsådda och kommer upp lite här och var.
I går tog jag en bild på dess artfrände ute i naturen. Inte lika prålig som i trädgården och  bara i gult. Tänk vad man kan åstadkomma med växtförädling. Många hybrider återgår dock till sin ursprungliga form längre fram. T.ex. våra hyacinter som vi tagit ur en juldekoration och planterat för flera år sedan i en rabatt.

Dill är en annan växt som jag låter självså sig i trädgården varje år. På något sätt blir den  kraftigare och större när den får föröka sig själv på ett naturligt sätt. Helt mogna frön som fått börja gro när när den inprogrammerade tiden är inne och  där den hamnat på ett lämpligt växtställe.

Undrar hur många som känner igen denna  blomma som ser ut som en vit boll. Det är något så vanligt som en gul lök! Varje vår när löken i köket börjar gro, slänger jag ut en eller flera i trädgården där dom får växa till sig. Det är inte sättlök  men den brukar dela sig framåt hösten och jag får då skörda 2 mindre lökar. I princip skulle jag även kunna ta hand om fröna till utsäde men det blir enklare att använda  de erhållna 2 smålökarna att sätta nästa vår. Men nu odlar jag inte lök. Dom tar bara plats och är dessutom billiga i affären.
Där hittar man dock inte denna grönsak. Bondbönor.
Just nu blommar dom för fullt med sina svarta och vita blomblad. Kanske en kombination som lockar till sig just denna insekt

1 kommentar: