Summa sidvisningar

onsdag 6 juli 2011

Tålamod


I det fina varma vädret förra veckan gick jag en liten sväng för att  ”plåta”  lite småkryp. Jag har  brottats med fokuseringen  flera gånger. I starkt solljus är det inte alltid så lätt att  se på displayen om bilden är skarp.Råkar ett litet grässtrå komma i vägen ändras fokuseringen. Eller om man själv flyttar  kameran. Speciellt känsligt blir det vid makrofotograferingen  där man har så litet skärpedjup.

På den här bilden fungerade skärpan alldeles utmärkt eftersom motivet  låg i horisontalplanet.

När jag  kom till ett vattenfyllt dike  flög ett otal blå sländor omkring där. De flesta var relativt nykläckta av storleken att döma. Det var inga problem att  komma nära dom när dom väl hade slagit ner sig på ett grässtrå eller blad. Jag tog cirka 10 bilder på dom och märkte att det var svårt att  få in fokus. Försökte på olika platser och vinklar och med olika ljusförhållanden,  men fick hela tiden vänta bra länge tills jag trodde att kameran hade fokuserat på motivet. Hemma såg jag sedan att ingen av bilderna hade lyckats trots att  larverna  (se inlägget för några dagar se´n) som jag tog bild på intill sländorna blev hur bra som helst. På något sätt gick det troll i trollsländorna! :-) Då såg jag en större slända på andra sidan diket. En sådan där med guldgrön skimrande huvud. Kunde dock inte nå den för att ta bild med makrofunktionen. Men varför inte testa att zooma in den där den satt på ett vasstrå?
Det hade jag aldrig  prövat tidigare.

Hemma i trädgården upptäckte jag en spindel. Den där med långa ben. Den klängde dock mellan en massa blad och stänglar varför det var svårt att ta bild på den. Varje gång jag kom åt darrgräset (gör skäl för namnet), kände den av rörelsen och flyttade på sig. Till slut hittade jag en vinkel som resulterade i en  något anorlunda spindelbild mot tidigare tagningar. Det blev en bild underifrån med magen på spindeln.

Det kan vara ganska tålamodsprövande att ta  bilder på insketer som hela tiden vill flytta på sig. Dom är  ju inte dirket några väldresserade  mannekänger eller  andra fotomodeller. Men när man fått en bra bild  med ens  enkla fotoutrustning  är det lön för mödan. Inte bara för bilden utan även att  man kunnat konkurrera  med  andra fotografer och deras  påkostade utrustning med stativ och alla sorters objektiv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar