Summa sidvisningar

fredag 1 juli 2011

Taggigt värre


När jag passerar en plats där det växer nässlor, känner jag genast av det på lukten. Nässlorna ger ifrån sig ett slags feromon som är både starkt och specifik. Detta kände jag igår när jag gick förbi ett sådant ställe. Höll ett extra öga på dom eftersom  man ofta kan se nässelfjärilar där. Ingen syntes dock till. Däremot nässelfjärilens larver som glupskt tuggade i sig nässelbladen

En bit därifrån växte ytterligare  ett stånd med  nässlor som höll på att blomma nu. På en planta satt det också en mängd larver. Dom såg dock helt anorlunda ut och måste härröra från en annan fjäril. Vissa fjärilar känner jag igen men värre är det med larverna. Vet därför inte  vad det är för taggiga varelser. I vilket fall en avskräckande klädnad för att skrämma alla fåglar. "Ät inte mig - jag sticks på tungan!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar