Summa sidvisningar

lördag 30 juli 2011

Fyra insekter


Från min senaste rundvandring i närområdet  kom jag hem med ca 30 bilder. Eftersom många var dubbla, oskarpa eller misslyckade på annat sätt, blev det inte många kvar att arkivera. Å andra sidan fick jag  några bilder på insekter som jag inte fotograferat tidigare. Ett av dom var denna  lilla insekt med  skira, blå genomskinliga vingar. Det kom dock  några vindbyar emellanåt och  att fokusera ett litet flygfä på ett vajande grässtrå  var int det lättaste. Men ett par bilder blev det i alla fall. Den här nya bekantskapen lär vara en  guldögonslända.

Trollsländorna, som  ivrigt  flög omkring utmed  stigen, hade jag  visserligen plåtat tidigare men kunde inte låta bli att ta en ny bild när dom ideligen  landade framför mina fötter bland smågruset.

Största behållningen var dock en bild på en gräshoppa. Jag höll nästa på att trampa ihjäl den men  såg  i  sista stund något som såg annorlunda ut bland all  småsten och torkat gräs. Den smälte så perfekt in i omgivningen att  det var en ren tillfällighet att jag över huvud taget  hann se den. Alla gräshoppor jag  fotograferat tidigare har varit helgröna. Hade den här ändrat färg för att  göra sig ”osynlig” när det inte fanns mycket till grönt runtom? Kan gräshoppor ändra färg? Dessutom är det en vårtbitare.

Jag bläddrade bland bilderna på webben men kunde inte hitta någon som liknade denna. Speciellt inte med den prickade teckningen på  vingarna.  Ett fåtal bilder där vårtbitarna inte var gröna  hade  dessutom olika namn på insekten. Jag lutade mest åt grå vårtbitare.

Blåvingar har jag jagat länge. För det första  sitter dom sällan stilla och  flyger sin kos så fort man närmar sig dom. Dessutom  har dom sällan vingarna utfällda så att man  får syn på det vackra blå.  Jag har därför ännu inte  fått en bild som jag är helt nöjd med. Den här visar visserligen både under- och översida men jag saknar  den metalliska blå färgen som kommer bara fram  när solljuset träffar vingarna i rätt vinkel. Med alla dessa förutsättningarna är det kanske inte så konstigt att man ännu inte fått den perfekta bilden på en blåvinge.

Även om man lyckats fånga fjärilen med öppna vingar räcker   skärpedjupet inte till. Min lilla  digitalkamera räcker helt enkelt inte till  men har å andra sidan  andra fördelar. I den här bilden har jag dock  misslyckats med skärpan hela vägen. Lägger ut  den ändå för att visa att även blåvingar kan posera framför kameran.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar