Summa sidvisningar

lördag 16 juli 2011

Trädgården


Tillbaka till den egna täppan där det händer  saker hela tiden. I värmen har jag fått vattna nästan varje dag. Som tur var fanns det lite regnvatten kvar i tunnorna som jag kunde skvätta ut  i drivbänken och  under tomaterna samt  kålplantorna.

Under alla år som jag odlat denna kålsort har plantorna aldrig varit så gröna och kraftiga. Nu har dom även börjat  bilda knöl som skall bli själva kålrabbin. Jag får dock hålla utkik efter larver. Kålfjärilarna flyger omkring  här och letar efter ett lämpligt blad att lägga äggen. På undersidan så jag får alltid vända på bladen för att titta efter.
Den här asiatiska anemonen satte jag för tre år sedan och den har  förökat sig rätt bra. Med påföljden att den även blommar rikligare. Skulle dock tänkt på växtplatsen innan. Inte så lämpligt att ha vita blommor mot en vit husfasad.

Dagliljorna har blommat för andra gången i år. Dom första blommorna var ju gula men när det är dags för den andra blomningen blir dom röd-orange. En liten grön sköldlus som är på väg  mot centrum. Här gäller inga kamoflagefärger.

Före  det aviserade regnet passade jag på att klippa häcken och därefter mala ner allt klipp i kompostkvarnen. Inför detta jobb hade jag hunnit med att vända på komposten och bereda plats  åt  det nya materialet. Två  skottkärror fulla. Trädgårdsarbete kräver en del planering så att de nödvändiga jobben faller på plats tidsmässigt. Då vill det till att väderleken inte spelar en ett spratt och att man själv har ork och lust att ta sig an bestyren i rätt ordning.

               före                                             halvvägs efter

PS
En timme efter att ha skrivit ovanstående, gick jag ut och skulle ta upp den första potatisen för i år. Jag hade ju satt två potatisar före alla andra i förhoppning om att  få färsk potatis till midsommar. Hade jag bara tittat efter under den andra plantan hade vi kunnat njuta av nyskördad potatis med matjessill och gräddfil redan till midsommar. För när jar nu tog upp båda plantorna fanns det riktigt stora potäter under planta nummer 2.


Jag tror inte att de hann bli så här stora på bara 3 veckor utan det måste nog har funnits knölar där redan vid midsommar. Så gissar vad det blir till lunch idag.
DS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar