Summa sidvisningar

onsdag 13 juli 2011

Utmed cykelvägen

Jag har tagit fram en  satellitbild på en bit av gång- och cykelvägen eftersom jag  flera gånger visat bilder utmed denna sträcka. Vid markeringen (1) håller man på med att schakta ut groparna som troligen skall bli dammar.(skålla ner till tidigare inlägg) Därför är denna satellitbild intressant eftersom det inte syns något av detta i den gröna trekanten förrän Google Earth har uppdaterat denna karta. Vid markeringen (2) och nedom ligger en mängd kolonilotter som jag bloggat om  i slutet av maj – clickahär Min  lott hade jag vid siffran 2 där jag odlade i  25 år och fick bra skördar eftersom odlingslotterna låg på gammal åkerjord. Men även kvickrot och framförallt tistel trivdes där. Det var inte alltid så lätt att hålla jämna steg med tistlarna vilket osökt  för mig in på dagens bilder.

En bit av denna äng syns på kartan märkt (3). På flera ställen utmed hela vägen växer det skogar med tistel på denna äng. Vid slåtter har maskinen dock inte tagit dessa  ansamlingar varför tistlarna fritt får sprida sina  frön. De seglar gladeligen iväg mot kolonilotterna och  har där slagit rot i jungfrulig mark.


Just nu blommar dom vackert bleklila och lockar till sig allehanda insekter. Då är det tacksamt att fotografera för insekterna har mycket att göra där. Låter sig inte störas och stannar ganska länge på blomman innan dom tar nästa. Då är det bara att  flytta kameran och försöka igen ifall man har missat något innan. Ofta är det bara humlor och nässelfjärilar som frekventera tistelblommorna mest varför jag har tillräckligt med bilder från dessa besök. Här dock några andra insketer


Men jag hittade dock en annan lustigkurre som jag ska visa i morgon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar