Summa sidvisningar

torsdag 7 juli 2011

Svampsäsongen har börjat

Nu talar jag inte om sådana läckerheter som kantareller och karljohansvamp utan några oidentifierade, mystiska svampar. Det är över huvud taget något mystiskt med svampar. Kommer nästan alla bara på hösten, har alla möjliga färger och former som avviker från allt annat som växer ovan jord. Inga rötter har dom heller. Svampar som nu kommit fram har jag hittat både inomhus och i trädgården.
I den ena krukan med julkaktusen  har det kommit upp några svampar. Dom växer fort och jag hann inte upptäcka dom förrän dom hade fått både skaft och hatt och höll redan på att vissna.

Dom försvinner också lika fort som dom kommer upp. Förra året  kom samma typ av svamp upp i en annan blomkruka där vi har ett litet träd. Verkade då mer naturligt eftersom svamp lever i symbios med träd och buskar. Nu dök dom dock upp hos en kaktus. Dessutom på dagen när. Det kunde jag se i datan  där det finns en tidsangivelse till bilden.

Lika regelbundet kommer det upp en svamp i trädgården bland odlingarna. Bland blommor i slänten och på nordsidan samt alltid  vid tomaterna. I år kom det dock upp flera  även bland jordgubbarna











Det är inte riktigt vad man förväntar sig i jordgubbslandet. Kanske gynnar  dom jordgubbarna men jag tog bort dom i alla fall. Dom är stora som en 5-krona och väldigt lätta. När man gräver upp dom ser man tydligt all vit mycel. Luktar mycket svamp om den


Och i genomskärning  ser man att den är fylld av en blågrå  skumplastliknande massa. Kunde nästan vara en bild ur en anatomibok.  Jag tror att det är en slags röksvamp trots att den inte har några luftburna sporer vad jag kunna upptäcka se´n tidigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar