Summa sidvisningar

onsdag 20 juli 2011

I efterhand


När jag tittat på en del bilder samt även tagit nya, märker jag att de är komplementeringar till tidigare inlägg.

Denna vilda blomma visade jag för ett tag sedan. Namnet på denna vållade en del huvudbry eftersom  jag alltefter jag letande  gick från fibbla till slåttergubbe och till slut fastnade för  ängshaverrot. Vanligt förekommande växter har ofta  regionala benämningar (blåeld kallade man  t.ex. för horpiska på Gotland)  Därför är oftast det latinska namnet  i kombination med bilder en bra lösning att hitta rätt. När jag skulle lägga in bilden ovan även på min fotosida -digimages photo – började namnsökandet igen. Denna gång på engelska.  Via targopogon prutensis kom jag fram till meadow salsify.  Men den hade även andra lustiga namn som showy goat´s beard och  Jack-go-to-bed-at-noon. Det måste vara en  fantasieggande växt i flera länder när den fått så många olika namn

Häromdagen visade jag  även stolt upp  mina kålplantor på landet . Nu är det minst 4 kålfjärilar som regelbundet avpatrullerar området. Det är några äggstinna honor som har lättat på bördan och lagt små ägg tätt intill varandra på undersidan av flera blad. Dom tar jag         kål på (J innan dom hinner utvecklas.

Får jag syn på en guldbagge, kan jag inte låta bli att ta en bild på den. Förra sommaren satt en på blommorna  från  ligusterhäcken och årets satt på en ängsblomma. På alla mina bilder syns det skador  på den guldgrön skimrande pansaren. Jag misstänker att den här otympliga flygaren  krockar lite här och var och  därför  skaver sitt keratinskikt.

På skämt sa jag förra veckan i bloggen att svampsäsongen var här. Men i går fick jag bekräftelse på att så verkligen var fallet. Jag kom hem med årets första kantareller.

En annan premiär jag också berättade om var årets  första potatis. Vad jag däremot missade var skörden av världens minsta potatis.







Trots att jag avbildade den med jämförande bakgrund, ser den ändå stor ut i närbild. Måttbandet  var inte till hands just då. Undrar om den kan få komma med i Guinness rekordbok?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar