Summa sidvisningar

söndag 17 juli 2011

Iakttagelser


Från den senaste promenaden  förmedlar jag idag en del intryck och bilder från den närmaste omgivningen. Till att börja med någon som smyger omkring på en äng

Varför fjärilen heter ängsmygare har jag ingen aning om. Den smyger knappast utan är fullt synlig hela tiden och låter sig fotograferas utan större problem.
I stället var det jag som var en ängsmygare för att ta bild på den här fjärilen.Det lyckades jag med trots att den har många ögon och borde ha sett mig. Men så var det också bara  blinda ögon.

Kanske inte lika hög som en björnloka som jag skrev om häromdagen eller våra stockrosor i trädgården. Men ståtlig ändå.  Växten heter kungsljus.

Den här växten (smällglim) däremot har redan hunnit med att sätta frön. Längst ner i kapseln(klicka 1-2 ggr på bilden) syns några små runda frökorn.

Den här blomman från en markrankande växt har jag stött på flera gånger men aldrig lyckats ta reda på vad den heter. På något sätt liknar den blomman från björnbär. Men vilda björbär växer inte här.

Här är det någon som vill ha lite lugn och ro och har bäddat ner sig i en mjuk och fluffig säng. Det är inte ”ormspott” som jag först trodde utan  någon insekt som spunnit in sig i silkesfina trådar.

Vad som försiggår här kan man  ju bara ana. En äkta trekant ute i det gröna? Inte att undra på att  snäckorna finns i alla möjliga färger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar