Summa sidvisningar

söndag 10 juli 2011

Katten, bajs och snigel


För att få ett samband med händelsen igår kväll måste jag gå tillbaka till ett inlägg för ett par år se´n som såg ut så här.  Visst är det äckligt med både hundbajs och dessutom sniglar. När jag igår kväll  gick in i köket (barfota!) såg jag något som låg på köksgolvet. Ibland  ser man saker och ting väldigt snabbt i ögonvrån. Speciellt sådant som  inte borde vara där. Det var bara en liten ljusstrimma från hallen som lyste in i köket. Föremålet  jag såg låg dock i halvmörker. Första tanken var att katten av någon anledning uträttat sina behov på köksgolvet. Det såg ut misstänkt likt en bajskorv. Men katten har ju under alla 20 åren som vi haft den, aldrig gjort något liknande. Katten  var dessutom ute hela dagen och brukar gräva ner avföringen i rabatten. Det kan han dessutom göra även inomhus i  en sandlåda om det kniper.
Jag tände lampan i köket och fick då till min förvåning se en mördarsnigel! Som sakta kröp fram över korkmattan.

Av slemspåret att döma hade den krupit fram från under köksbordet och  hade nu passerat en av stolarna. Men hur hade den kommit in i köket? Vi som inte ens brukar få in en enda myra utifrån fast det kryllar av dom under plattorna på altanen och i rabatterna. Inte heller såg jag några spår som ledde från altandörren in i köket. Ett mysterium.
Katten friades från alla misstankar och mördarsnigeln fick sota för tilltaget med sitt liv att objudet  ta sig in i vårt kök. Det får f.ö. även  alla dess kompisar också när dom tar sig in i trädgården.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar