Summa sidvisningar

tisdag 19 juli 2011

Verkligheten i rosenrött


Några enstaka gånger har jag ”fuskat” med bilder  och ändrat dom med något bildbehandlingsprogram i datan.  I regel gamla dia-bilder som  tappat färger och skärpa. Men även  lagt till färger för att förstärka  en effekt. Den här bilden kunde vara exempel på detta

Vanliga cumulusmoln en sommardag där jag lagt in lite rosa för att skapa en annan effekt. Det låter sig dock inte göras eftersom då hela bilden blir röd. Jag testade det för att  ytterligare förstärka  färgen mot det mörkröda hållet. Nej, det här är faktiskt  ett originalfoto som endast har beskurits lite. Sent en ljum sommarkväll upptäckte jag dessa moln bakom hustaken. Solen hade gått ner men spred nu ett trolskt sken  över himlen.


Det är sällan man ser sådana stackmoln sent på kvällen. I regel har dom fallit ihop redan tidigare. Denna kväll tornade de  dock upp sig som bolmande  berg  och reflekterade den nedgående solens  rosenskimrande färg  som en  sista hälsning  inför natten. ”like a dying amber" som Peggy Lee sjunger i låten ”sentimental journey”

Trots att jag med min enkla digitalkamera inte kan  skapa några  spektakulära afrikanska solnedgångsbilder är det ändå spännande att  fånga  denna trolska aftonstämning. De återger verkligheten på vår breddgrad och ska nog inte heller förvanskas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar